Mange de som kommer til meg har relativt banale forretningsideer. Det er håndverkere som vil starte egen håndverksbedrift, akademikere som vil starte konsulentfirma, offentlig ansatte som vil starte privat tjenesteyting eller arbeidsledige som vil skape sin egen arbeidsplass fordi de ikke når fram i jobbmarkedet.
Felles for disse er at de gjerne vil etablere seg i et marked som er godt dekket fra tidligere. Det er helt OK, og ganske normalt. Næringslivet er i konstant forandring der noen slutter eller gir opp, og det gir plass til nye virksomheter. Da er det viktig ikke å dømme ideen negativt ut fra at «dette er det mange andre som gjør», «det er en grunn til at andre gir opp», «det er ikke plass til flere slike bedrifter i denne byen» osv.
Enhver forretningside fortjener å bli tatt på alvor og bli behandlet seriøst. Når jeg møter slike «banale» forretningsideer blir det ekstra viktig å fokusere på «hva tenker du å gjøre annerledes enn de andre». Hva blir dine særegne VERDIER som du skal vinne kundene på? Hvordan tenker du å få de potensielle kundene dine til å endre vaner, slutte å handle fra «de andre» og begynne å handle hos DEG? Hva er DIN merverdi rundt produktet / tjenesten?
Og jeg har møtt mye kreativitet på dette, både seriøs og useriøs. Det gir alltid utgangspunkt for å forfølge alternativer og konsekvenser på en slik måte at det faktisk ofte kommer et reelt grunnlag for suksess og gode valg og ut.
Mang en gang (faktisk nesten hele tiden) får jeg tilbakemelding på at våre samtaler har vært avklarende, kreative, seriøse, verdifulle, lærerike, målrettede og motiverende. Dette skyldes nok følelsen av å bli tatt på alvor og bli behandlet personlig og seriøst. For meg er ingen ide for DUM eller HÅPLØS. Selv de mest «banale» forretningsideer kan bli suksess om man finner sin egen måte å løse utfordringene på. Og har tro på, og motivasjon til, å følge oppskriften.
Derfor kaller jeg meg Coach, og ikke Dommer. Derfor kaller jeg meg Mentor og ikke Konsulent. Å ta klientene på alvor er grunnleggende for meg. Den gode tilbakemeldingen på at det virker er drivende for meg og gir jobben min mening.
Det er kanskje det som er MIN merverdi.